Vijf voornemens voor het tweede halfjaar

Sommige goede gewoonten krijgen in tijden van crisis nog meer waarde. Neem u voor om deze vijf ideeën nu écht uit te voeren.

1. Evalueer uw medewerkers beter. In goede tijden is het makkelijk voor de werknemers om zich voor te doen als sterren. Maar als het minder goed gaat, is het makkelijker om de echte sterren te onderscheiden van mindere goden. Bovendien nemen de medewerkers de evaluaties nu ernstiger op.
2. Stop met kwartaalresultaten bekend te maken. Dat heeft nog nooit veel positieve effecten gehad. Integendeel, managers voelen zich vaak gedwongen om hun doelen te halen en verliezen de lange termijn uit het oog.
3. Focus op waarde. De meeste werknemers op elk niveau worden betaald om bepaalde doelen te verwezenlijken: verkopers hebben quota's, fabrieksmanagers hebben kwaliteitsobjectieven, en zelfs de CEO denkt misschien vooral aan de opbrengst per aandeel. Focus op de mensen die waarde creëren.
4. Praat over de risico's. De grootste risico's die uw bedrijf loopt, zijn risico's waar niemand over durft te praten. Dankzij de recessie is het opeens veel makkelijker om te spreken over ondenkbare gevaren.
5. Vraag uw medewerkers om ideeën. Alles kan beter. Vraag uw medewerkers hoe ze zouden besparen, hoe ze efficiënter zouden werken enz.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Wat doe je met een onwillige medewerker?

Een betere werkorganisatie in vier stappen

Tips voor een goede vergadering