Wat doe je met een onwillige medewerker?

Wat doe je met een onwillige medewerker?


Hebt u een medewerker die uw aanwijzingen betwist of vierkant negeert? Roep hem tot de orde, maar wees constructief en laat uw verontwaardiging niet de bovenhand halen.



Wat zijn de oorzaken? Misschien heeft de medewerker last met het organiseren van zijn werk of met het verteren van een overbelasting. Of hij toont zich misschien agressief omdat u hem een belangrijke opdracht hebt gegeven die boven zijn mogelijkheden lag.

Even afstemmen. Praat met de medewerker over de verwachtingen die hij koestert. Wenst hij meer autonomie en verantwoordelijkheden? Meer evolutie in zijn loopbaan? Flexibiliteit in zijn werkuren? U moet zelf ook uw verwachtingen duidelijk maken: engagement, openheid over moeilijkheden, deelname aan vergaderingen... Als blijkt dat hij niet de juiste vaardigheden voor zijn taken heeft, wijzigt u zijn takenpakket of laat u hem een opleiding volgen. Een gebrek aan organisatie kunt u in de hand houden door tussentijdse vergaderingen te beleggen.

Risicogedrag. Als de problemen met de medewerker zich blijven voordoen, moet u kalm maar kordaat uitleggen wat de gevolgen van zijn gedrag kunnen zijn, voor het team en voor hemzelf. Houd het wel informeel.

Ultieme poging. Als niets van het bovenstaande werkt, roept u de werknemer formeel tot de orde. Licht uw overste hierover in. Blijf bij de feiten en vermeld de punten waar hij tekortschoot. Neem geen genoegen met drogredenen, maar blijf altijd kalm. Zeg dat u het gedrag niet langer tolereert en dat u de volgende keer de personeelsafdeling op de hoogte zult brengen. Stuur na dit onderhoud een e-mail met de besproken punten naar de medewerker.

Tijd voor een sanctie. Als de medewerker nog steeds niet luistert, informeert u de personeelmanager. Leg uit wat de werknemer fout doet en welke stappen u al hebt gedaan. De hr-manager moet een gepaste sanctie opleggen, bijvoorbeeld enkele bonussen opschorten of bepaalde taken afnemen. Ook kan de arbeidsovereenkomst enkele dagen opgeschort worden. In het ergste geval volgt een ontslag.

Management

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een betere werkorganisatie in vier stappen

Tips voor een goede vergadering