Sleutel tot succes: een coach

Sleutel tot succes: een coach

Een goede coach of mentor  is even waardevol voor een start-up als een goede coach voor een sporter. Ze willen dat je slaagt, geven graag advies, zijn eerlijk in hun kritiek en geven toegang tot hun netwerk. Hoe komt u aan zo iemand?

Verruim uw blik. Ga eerst naar iemand die u kent en vertrouwt, zoals een professor, lokale ondernemer, sectorspecialist of vroegere werkgever. Ontwikkel daarna uw netwerk via LinkedIn, alumniverenigingen, businessorganisaties enzovoort.

Luister goed. Eén gesprek met een mentor kan waardevoller zijn dan een complete managementcursus. Ze hebben ervaring met uw situatie en proberen te voorkomen dat u dezelfde fouten maakt als zij. Bovendien hebben ze toegang tot de mensen en middelen die u niet hebt.

Wees duidelijk. Vertel uw mentor meteen wat u verwacht en plan regelmatige bijeenkomsten. Wees ruimdenkend, want een goede mentor is kritisch.

Blijf voorzichtig. Als u zich niet (meer) op uw gemak voelt, zoek dan een andere mentor. Anders zult u niet meer zo vrijuit praten. Denk daarom goed na voordat u gevoelige informatie geeft.

Wenst U het concept van Spiegelcoaching beter te leren kennen?
Neem dan ook eens een kijkje op http://www.emc-consulting.be/  en neem vrijblijvend contact op met Edwin Mincke.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Wat doe je met een onwillige medewerker?

Een betere werkorganisatie in vier stappen

Tips voor een goede vergadering