De geheimen van een wervend logo

Een goed logo zegt meer dan duizend woorden. Maar u moet niet alleen rekening houden met kleuren en lettertypes. Ook uw boodschap, uw persoonlijkheid en uw business hebben een invloed op het design.

Voordat u begint te tekenen, moet u eerst duidelijk weten welke boodschap u met dit logo wilt overbrengen. Probeer in één zin een beeld en een missie te formuleren. Houd die in gedachten terwijl u nadenkt over uw logo. En nu aan het werk.

1. Kijk naar de logo's van andere bedrijven in uw sector. Gebruiken uw rivalen solide, conservatieve beelden of flashy kleuren en lettertypes? Hoe gaat u zich differentiëren?

2. Focus op de boodschap. Wilt u een sterke persoonlijkheid of een zorgeloos imago uitdragen? Welke persoonlijkheid hebben uw potentiële klanten?

3. Houd het strak en functioneel. Uw logo moet zowel op een visitekaartje als op de zijkant van een vrachtwagen aantrekkelijk ogen. Een goed logo is makkelijk te vergroten of te verkleinen, herkenbaar en makkelijk te onthouden. Iconen zijn beter dan foto's, die moeilijk zichtbaar worden als je ze verkleint. Het moet ook in zwart-wit (fax, fotokopie enz.) duidelijk zijn.

4. Uw bedrijfsnaam beïnvloedt het logo. Als uw bedrijfsnaam bijvoorbeeld KC Juweliers is, gebruikt u beter een geschreefd lettertype om de letters te benadrukken. Een bedrijf dat Flits Printing heet, kan bijvoorbeeld een bliksem in het logo verwerken.

5. Het logo moet de kern van uw zaak illustreren. De beste logo's maken onmiddellijk indruk met een foto of illustratie, niet met woorden.

6. Wees niet te trendy. Als u het logo verandert, dreigt u de klanten te verwarren of af te schrikken. Een alternatief is om de verandering geleidelijk door te voeren. Maar verander ook niet te veel. Een logo moet tien tot twintig jaar mee kunnen. Dát is een teken van een geslaagd design.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Wat doe je met een onwillige medewerker?

Een betere werkorganisatie in vier stappen

Tips voor een goede vergadering