De tien grootste presentatiefouten

Een presentatie is alleen een succes als iedereen heeft geluisterd. En dat ligt niet alleen aan de inhoud. Uw presentatiestijl is minstens zo belangrijk. Als u deze tien hoofdzonden vermijdt, blijft uw publiek geboeid.

1. Voorlezen
Aantekeningen maken voor uw presentatie: prima. Maar voorlezen van een velletje papier? Nooit! Zorg ervoor dat u de lijn van de presentatie in uw hoofd hebt zitten en met behulp van ankerwoorden een vloeiend verhaal weet te geven.
2. Geen oogcontact
De grootste fout tijdens presentaties: het vermijden van oogcontact. Wees niet bang voor uw publiek, kijk ze aan. Recht in de ogen.
3. Casual jeans
Nog zo'n fout: denken dat u in uw gewone kleren wel een presentatie kunt geven. Zorg ervoor dat u er uitziet zoals uw presentatie. Net, scherp en gevat.
4. Nerveuze trekjes
Prutsen, aan uw neus krabben, uw jasje open- en dichtknopen. Genoeg! Gewoon niet doen. Neem uzelf eens op wanneer u een voorbereiding doet en bekijk waar het fout gaat.
5. Oefenen
Grove fout: zonder voorbereiding op het podium stappen. Zelfs de beste sprekers nemen uren de tijd voor een goede presentatie. Zorg dat u oefent, heel veel oefent. Een goede presentatie komt niet zomaar uit de lucht vallen.
6. Stilstaan
Zorg dat u altijd rondloopt, altijd handgebaren maakt, altijd in beweging bent. Stijfjes uw beurt afwachten? Liever een klein wandelingetje door de zaal maken. Een goede presentatie is altijd in beweging.
7. Aandachtspunten voorlezen
In uw presentatie staan een aantal aandachtspunten. Die springen er vanzelf uit. U hoeft ze dus niet nog een keer voor te lezen. Bij te veel herhaling valt uw publiek in slaap.
8. Te lang
Wanneer u 20 minuten de tijd hebt, zijn 25 minuten te lang. Zorg ervoor dat u binnen de tijd blijft. Altijd.
9. Saai
Een goede presentatie mag niet saai zijn. Leg uw publiek uit waarom uw onderwerp interessant is, en wat er voor hen inzit.
10. Oninspirerend einde
"Zo, dat was het dan. Zijn er nog vragen?" Zo'n einde is een doodzonde. Zorg dat uw presentatie een inspirerend slot heeft. Dan komen de vragen vanzelf.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Wat doe je met een onwillige medewerker?

Een betere werkorganisatie in vier stappen

Tips voor een goede vergadering