Delegeren: niet te veel, niet te weinig

U moet maximaal profiteren van het potentieel in elke medewerker. Daarom is delegeren essentieel voor de groei van de onderneming. Helaas is delegeren een kunst die niet iedereen verstaat.

Ik ben de redder. Sommige managers meten hun effectiviteit volgens hun vermogen om problemen op te lossen. Om hun plaats als redder te behouden, omringen ze zich met uitvoerende mensen die ze behandelen als kinderen. Gevolg: overbelaste managers en miskende medewerkers.

Ik ben sneller. Waarom zou ik delegeren als ik het zelf sneller kan, zo redeneren sommige managers. Dat is kortetermijndenken. Efficiënt delegeren betekent in de eerste plaats iemand aanwerven die op middellange termijn veel beter dan u zal presteren in zijn domein. Bovendien: als uw medewerker twee uur nodig heeft voor een taak die u in een halfuur doet, heeft hij u toch een halfuur werk bespaard.

Ik delegeer te veel. Wie te veel taken overlaat aan zijn medewerkers, riskeert zijn greep te verliezen over cruciale managementaspecten, zoals het verkoopbeleid. Delegeren betekent niet alle taken afwentelen waar u geen tijd of geen zin in hebt.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Wat doe je met een onwillige medewerker?

Een betere werkorganisatie in vier stappen

Tips voor een goede vergadering