Breng een p(l)akkend verhaal

Sommige ideeën en verhalen zijn interessant, en andere niet. Sommige slepen het publiek met zich mee en andere niet. Dat ligt hoofdzakelijk aan de 'plakfactor': die maakt dat sommige theorieën, ideeën en vertellingen ons bijblijven. Een recept voor die plakfactor is er niet, maar wel zes gemeenschappelijke principes die de slaagkans van jouw commerciële verhaal en jouw idee groter maken dan het gemiddelde.

Principe 1: eenvoudig. Hoe kom je bij de wezenlijke kern van je ideeën? Wanneer je in een rechtbank tien punten aanvoert, zal de jury er geen een onthouden, ook al zijn ze alle tien prima. Schrappen, schrappen en nog eens schrappen, daar gaat het om. Op die manier hou je nog slechts de kern over.

Principe 2: onverwacht. Hoe kan je de aandacht van je publiek trekken en hun belangstelling vasthouden wanneer je iets meer tijd nodig hebt om je idee over te brengen? Door hun verwachtingspatroon te doorbreken. Iets vertellen wat tegen de intuïtie indruist. Een element van verrassing, een emotie waardoor je publiek alerter wordt en zich beter concentreert. Maar verrassing houdt geen stand. Wil het idee beklijven, dan moet je ook belangstelling en nieuwsgierigheid opwekken.

Principe 3: concreet. Hoe kan je ideeën duidelijk maken? Door ze uit te leggen in termen van menselijk handelen en van zintuiglijke informatie. Beklijvende ideeën wemelen van de concrete beelden want onze hersenen zijn erop gebouwd om concrete gegevens te onthouden.

Principe 4: geloofwaardig. Hoe zorg je dat mensen je ideeën geloven? Ideeën moeten hun eigen geloofwaardigheid hebben. Je moet mensen altijd gelegenheid geven je ideeën te toetsen of uit te proberen, een 'eerst proberen, dan kopen' formule voor ideeën.

Principe 5: met gevoel. Hoe zorg je dat je ideeën mensen nauw aan het hart komen te liggen? Door de ideeën te koppelen aan gevoelens. We zijn geprogrammeerd om iets te voelen voor mensen, niet voor abstracte zaken.

Principe 6: met een verhaal. Hoe zorg je dat mensen consequenties verbinden aan je ideeën? Je vertelt een verhaal. Onderzoek wijst uit dat je je beter redt uit een situatie wanneer je deze in je hoofd reeds hebt doorlopen. Luisteren naar verhalen is een soort vluchtsimulatie, waardoor je sneller en doeltreffender kunt reageren.

O ja, in het Engels vormen de eerste letters van deze zes principes het acroniem SUCCES: simple, unexpected, concrete, credible, emotional, story.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Wat doe je met een onwillige medewerker?

Een betere werkorganisatie in vier stappen

Tips voor een goede vergadering