Wat doet een leider in crisistijden?

Uw medewerkers hebben u het meest nodig als de zaken slecht gaan. Maar wat u zegt is één ding, hoe u het zegt is een ander.

1. Hoe moet ik nu anders managen dan vroeger? Communiceer, communiceer, communiceer. Uw medewerkers hebben behoefte aan de stem van de leider. Bij gebrek aan communicatie ontstaan er geruchten die vaak schadelijke effecten hebben.
2. Hoe vaak moet ik communiceren over de toestand van het bedrijf? Dat hangt af van het type en de omvang van uw bedrijf, de sector en de mate waarin de crisis uw onderneming treft. De algemene regel is om zo te communiceren dat de medewerkers op de hoogte blijven, maar zonder dat ze overdreven gaan reageren op dagelijkse of wekelijkse veranderingen van de markt. Een maandelijkse informatieronde is meestal voldoende.
3. Moeten alle medewerkers worden betrokken bij deze informatieronde? Ja. Als iedereen aanwezig is, kunt u direct reageren op de vragen, angsten en frustraties van de collega's.
4. Moet ik mijn medewerkers waarschuwen voor ontslagen of technische werkloosheid? Dit soort informatie werkt meestal deprimerend. De productiviteit en moraal zullen zeker achteruitgaan na dergelijk nieuws. Slecht nieuws brengt u beter net voordat het feit zich voordoet.
5. Hoe ontsla ik iemand? De boodschap moet kort en duidelijk zijn. Eerst zegt u iets positiefs, zoals: "Je bent al jaren een waardevol lid van het team. Ik waardeer je bijdrage enorm." Daarna vertelt u het slechte nieuws. Zeg dat u de verliezen moet beperken. Pauzeer even om het nieuws te laten bezinken. Stel dan voor wat u zult doen om de ontslagen medewerkers te helpen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Wat doe je met een onwillige medewerker?

Een betere werkorganisatie in vier stappen

Tips voor een goede vergadering