Efficiënt reageren op een boze klant

Efficiënt reageren op een boze klant

Een ontevreden klant is niet altijd een verloren klant. Met een beetje psychologie kunt u zijn toorn verzachten en uw merkimago intact houden.

Neem de temperatuur op. Een heetgebakerde klant wil onmiddellijk een oplossing. Als dat niet haalbaar is, laat u hem best helemaal uitrazen door een neutrale houding aan te nemen. Wanneer hij uitgepraat is, kunt u rustig de mogelijkheden op een rijtje zetten. Een onderkoelde klant daarentegen verwacht dat u eerlijk bent en zich engageert.

Wie hebt u tegenover u? Een ‘onderhandelaar’ vraagt meteen een financiële vergoeding. Als alle eerdere klachten netjes gecatalogeerd zijn, kunt u snel zien of die eis gegrond is. Een ‘slachtoffer’ wil vooral dat zijn klacht erkend wordt en rekent op empathie. De ‘kwaliteitscontroleur’ wil dat u rekening houdt met zijn opmerkingen en waardeert het als hij wordt betrokken bij een interne verbetering.

Maak deze fout geen tweede keer. Nadat u de fout hebt rechtgezet, houdt u zich aan de afspraak. Een klant accepteert één vergissing, maar geen twee. Contacteer de klant om u te verzekeren dat de zaak is geregeld.

Ga niet te ver. Blijkt een klant een chronische klager te zijn waardoor u tijd verliest en uw verkopers gedemotiveerd raken, dan kunt u hem beter naar de concurrentie laten gaan.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Wat doe je met een onwillige medewerker?

Een betere werkorganisatie in vier stappen

Tips voor een goede vergadering