Hoe kan ik efficiënter werken?

Efficiëntietips van een neurochirurg

Patrick Georges is MBA-professor, ondernemer en neurochirurg. Zijn kennis van de menselijke hersenen stelt hem in staat praktische tips te geven over hoe u efficiënter kunt werken.

Begin met veeleisende taken en eindig met stimulerende taken. "We hebben twee intelligentiepieken per dag: drie uur en tien uur nadat we 's ochtends zijn wakker geworden. De ochtenden zijn ideaal om problemen op te lossen. Wie veel eet 's middags, bezorgt zijn maag veel werk en ons lichaam geeft onze maag voorrang op de hersenen. Vergaderingen kun je beter 's middags plannen."
Voorkom stress met deze drie knipperlichten. "Er is een stof in onze hersenen die ons humeur neutraal houdt. Als je overdreven reageert, is dat neutrale humeur verstoort. Bij goed nieuws ga je jezelf belonen met een glas champagne, en ook bij slecht nieuws is de reactie veel te hevig. Dat is het eerste knipperlicht. Het tweede is slaapproblemen: slecht inslapen of 's nachts wakker worden. Het derde knipperlicht gaat nog een stap verder: je voelt je angstig, hebt maagpijn of hartkloppingen. Ga dan naar de dokter."
Weg met open space. "Openspacekantoren zijn intelligentiedoders omdat er te veel lawaai is en omdat je voortdurend gestoord wordt. Tests met scanners tonen aan dat je intelligentieniveau met 37% daalt als je werkt terwijl je menselijke stemmen hoort."
Begin de dag niet met mails, maar met de belangrijkste taak. "Onze hersenen denken dat de taak waarmee we de dag beginnen, de belangrijkste opdracht is. Wie begint met e-mails te lezen, geeft zijn brein de opdracht om de hele dag te reageren op externe zaken."
Zorg voor een goede eerste indruk met uw horloge en schoenen. "Als je iemand ontmoet die je niet kent, moet je je in heel korte tijd een oordeel vormen. Onderzoek toont aan dat je dan meer naar de schoenen en het horloge kijkt dan naar andere zaken."
Hoe meer u zegt, hoe minder vertrouwen u uitstraalt. "Tijdens onderzoeken met mensen in een scanner werden hen korte filmpjes getoond waarop een aantal personen aan het woord wordt gelaten. Daaruit bleek dat het vertrouwen in die persoon daalde, naarmate hij meer uitleg gaf over wat hij wou doen."

Bron:Bizz

Reacties

Populaire posts van deze blog

Wat doe je met een onwillige medewerker?

Een betere werkorganisatie in vier stappen

Tips voor een goede vergadering