Zulke klanten kunnen de boom in

Zulke klanten kunnen de boom in

Een klant laten vallen in deze tijden, is niet evident. Toch is het soms noodzakelijk om uw eigen kansen te verhogen.

1. Zijn bedrijf is in moeilijkheden. Een klant mag nog zo aanlokkelijk lijken, als hij uw factuur niet kan betalen, hebt u niets aan hem. Raadpleeg daarom gespecialiseerde databanken voordat u een overeenkomst sluit. Koopt uw bestaande klant opeens een heel grote hoeveelheid of discussieert hij opeens niet meer over de prijs? Dan is hij misschien niet van plan te betalen.
2. Zijn eisen blijken onaanvaardbaar. Een groot contract ligt voor het oprapen, maar de klant eist onhaalbare levertermijnen of legt werkmethodes op die u niet liggen. Als u daarmee instemt, legt u uw reputatie in de waagschaal. Om de band niet abrupt door te knippen, kunt u een prijs opgeven die hij zeker te hoog zal vinden.
3. Hij vraagt steeds meer voor dezelfde prijs. Leg heel concreet uit, aan de hand van cijfers, dat het tarief herzien moet worden. Haalt dat niets uit, dan moet uw overste deze klant duidelijk maken dat de voorkeursbehandeling is afgelopen.
4. De klant is onuitstaanbaar. In zijn contacten met u of uw team toont een grote klant geen respect. Hij werkt u op de zenuwen en demotiveert uw mensen, die andere wegen inslaan. Voordat deze situatie escaleert, moet u een ernstig woordje wisselen met deze klant.

Bron: Management

Reacties

Populaire posts van deze blog

Wat doe je met een onwillige medewerker?

Een betere werkorganisatie in vier stappen

Tips voor een goede vergadering