10 tips om te overleven

Hoe u het ook draait of keert, in moeilijke tijden gaat alles over geld. Met deze tien tips leert u verstandig om te gaan met de centen in uw bedrijf.

1. Kostenbeheersing
Snijd niet automatisch in de marketingkosten. Hoewel makkelijk te realiseren, kan dit consequenties hebben voor uw concurrentiepositie. Een afzwakkende economie biedt gezonde bedrijven kansen om marktaandeel te veroveren.

2. Kredietwaardigheid
Onderzoek regelmatig de kredietwaardigheid van uw klanten. Volg het verloop van uw debiteuren en handel snel bij overschrijding van de termijnen.

3. Investeringen
Als de investering niet essentieel is voor de strategie, overweeg dan uitstel. Houd ook rekening met hogere financieringslasten. Maar als de investering uw bedrijf mee draaiend houdt, moet u hem niet uitstellen.

4. Bankrelaties
Behandel uw bank als een zakenpartner. Kom met een helder plan en houd u aan de afspraken.

5. Financiële alternatieven
Zorg ervoor dat u alle financieringsmogelijkheden binnen uw bedrijf kent. Kunt u daar liquide middelen vrijmaken? Daarna kunt u met de bank kijken of er ruimte is om bepaalde leningen te herfinancieren. Zo niet, kijk dan naar investeringsmaatschappijen, overheidssubsidies, factoring en leasing.

6. Overnames
De beste koopjes zijn te vinden in een neerwaartse markt. Bent u een gezond bedrijf met voldoende liquide middelen, dan kunt u uw marktaandeel vergroten met een overname. Let wel op de schuldenlast.

7. Privévermogen
Vermijd persoonlijke waarborgen en de verpanding van persoonlijke bezittingen om leningen voor de onderneming te krijgen. Houd uw privévermogen buiten schot.

8. Doemscenario
Bekijk de strategische alternatieven zorgvuldig. Heeft het zin de business geheel of gedeeltelijk te verkopen? Of kunt u aandelenkapitaal uitgeven? In beide gevallen moet u de waarde van het bedrijf kennen. Wacht in elk geval niet tot u bijna geen geld meer hebt.

Bron: Bizz (Nederland)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Wat doe je met een onwillige medewerker?

Een betere werkorganisatie in vier stappen

Tips voor een goede vergadering